De laatste tijd krijgen we weer meer berichten van phishingmails en spookfacturen via onze klanten. Internet fraudeurs proberen middels deze emails met je gegevens of geld aan de haal te gaan. Spooknota’s en phishingmails vormen momenteel samen met acquisitiefraude de top 3 van de meest voorkomende fraudes.

Hoe herken je dergelijke mails?

Het is belangrijk om phishingmails en spooknota’s te herkennen. Wanneer je daarbij op de volgende punten let is dat eenvoudig en voorkom je problemen.

  • Je bank stuurt vrijwel nooit emails over je bank en/of transactie gegevens. Ze sturen een brief per post.
  • Let bij mails goed op typfouten en de zinsopbouw van de mail. Vaak zijn deze mails geschreven in slecht Nederlands.
  • Houd je muis stil boven een link zonder te klikken. Je krijgt dan de link te zien naar de webpagina. Controleer of deze link naar de juiste website verwijst en of de domeinnaam geen schrijffouten bevat.
  • Belangrijke websites hebben altijd een SSL verbinding. Dit kun je herkennen aan het slotje in de adresbalk.
  • Zorg dat je weet waar je internet diensten en domeinnamen geregistreerd zijn. Facturen van een onbekende firma met een algemene factuurregel zijn vaak nep.
  • NL Domein Host en Domeinhost Nederland zijn bekende malafide bedrijven die spookfacturen versturen.

Wat kun je er aan doen?

We adviseren om de mails niet te openen of de spookfacturen te betalen. Twijfelt je toch over de authenticiteit van een mail dan kun je ons altijd bellen of mailen voor hulp op 046-2021102 of helpdesk@ermeco.pro.
Daarnaast adviseren we om melding te maken van spookfacturen bij het Steunpunt Acquisitiefraude. Dit is het landelijk meldpunt voor acquisitiefraude en te bereiken via fraudemeldpunt.nl.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *